Το έθνος παράγει πολιτισμό. Παράγει διαφορετικότητα. Και ο εθνικός πολιτισμός είναι πρώτα από όλα ένας λαϊκός πολιτισμός.


Το έθνος παράγει πολιτισμό. Παράγει διαφορετικότητα.

Αυτή η διαφορετικότητα στα πολιτισμικά στοιχεία, και επιπλέον η ιστορική συγγένεια της καταγωγής των μελών (το μεγάλο σόϊ), είναι το περιεχόμενο της εθνικής ταυτότητας.

Ο εθνικός πολιτισμός είναι πρώτα από όλα ένας λαϊκός πολιτισμός.

Από τα τραγούδια, τις διηγήσεις και τις παροιμίες, μέχρι την αρχιτεκτονική σπιτιών, ναών, καραβιών και γεφυριών.

Και από τα ζώα που εκτρέφει, τα δέντρα και τα φυτά που καλλιεργεί, μέχρι τα υλικά, -όπως η πέτρα, ο ασβέστης, ο πηλός, το γυαλί και ο μπρούντζος- που χρησιμοποιεί για τα τεχνουργήματα, τα δοχεία, τα εργαλεία και τα καλλιτεχνήματά του.

Από τα χρώματα που διαλέγει για να βάψει τα σπίτια, τους ναούς και τα πλεούμενά του, μέχρι τα πλεκτά του, τα υφαντά του και τις συνταγές των φαγητών και των γλυκισμάτων του.

Και από τον σιδερά, τον μεταλλοτεχνίτη, τον χτίστη και τον ναυπηγό, μέχρι τον καπετάνιο, τον λαϊκό ποιητή, την μαία και τον θεραπευτή του.

Και ακόμα, ένα από τα πιο σημαντικά, ο εθνικός λαϊκός πολιτισμός περιλαμβάνει τις παραδόσεις, τις ΑΞΙΕΣ και τα ΗΘΗ, τα κοινωνικά ιδανικά εκείνα, που συγκροτούν τους ανθρώπινους χαρακτήρες και τον συλλογικό χαρακτήρα του λαού και του έθνους.

Ολα αυτά τα καθαρά ΛΑΪΚΑ στοιχεία τα παράγει το έθνος-λαός, πολύ πολύ πριν αναπτύξει λόγιο πολιτισμό και επιστήμες.

Και όλα αυτά, τα καθαρά ΛΑΪΚΑ στοιχεία, είναι τα ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ εκείνα στοιχεία που συνθέτουν την εθνική του ταυτότητα και την εθνική του διαφορετικότητα.

Είναι τα θεμελιώδη εκείνα στοιχεία πάνω στα οποία στηρίζεται η συνειδητοποίηση μιας εθνικής κοινωνίας πως αποτελεί ένα διακριτό και ξεχωριστό σύνολο ανθρώπων. Είναι τα θεμελιώδη εκείνα στοιχεία πάνω στα οποία στηρίζεται αυτό που λέμε ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.

Το έθνος παράγει πολιτισμό. Λαϊκό πολιτισμό.

Είναι ο διαφορετικός του πολιτισμός που κάνει το κάθε έθνος διακριτό από τα άλλα. Είναι αυτός ο διαφορετικός πολιτισμός, μαζί με την ιστορική συγγένεια της καταγωγής των μελών (το μεγάλο σόϊ), που μας δίνει την εθνική ταυτότητα και την εθνική συνείδηση.

Ενα έθνος λοιπόν συγκροτείται από την στιγμή εκείνη που θα αρχίσει να παράγει τον δικό του διαφορετικό πολιτισμό και τα μέλη του θα αποκτήσουν την ιδέα της ιστορικής συγγένειας και της κοινής καταγωγής.

Είναι αυτή η εθνική διαφορετικότητα που μάχεται ο διαχρονικός παγκόσμιος εξουσιαστής, ο ιμπεριαλισμός, από την εποχή ακόμα της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Και θέλει να κάνει όλα τα έθνη ένα έθνος. Και που βρήκε στις μέρες μας, στην πανάρχαιη και λυσσαλέα μάχη του αυτή έναντι του έθνους, ανέλπιστο σύμμαχό του την εθνομηδενιστική αριστερά.

Διότι έθνη υπάρχουν από την αυγή του χρόνου.

Και είναι αυτή η εθνική διαφορετικότητα, η κοινωνική διαφορετικότητα, το στοιχείο εκείνο που τελικά παράγει την αξίωση του έθνους για αυτο-νομία και αυτο-κυβέρνηση. Δηλαδή για ελευθερία. Και για συμμετοχή ΟΛΩΝ των μελών του έθνους στην διακυβέρνησή του. Δηλαδή την αξίωση για δημοκρατία.

Θραξ Αναρμόδιος

This entry was posted in Δημοκρατία, Εθνος and tagged . Bookmark the permalink.

10 Responses to Το έθνος παράγει πολιτισμό. Παράγει διαφορετικότητα. Και ο εθνικός πολιτισμός είναι πρώτα από όλα ένας λαϊκός πολιτισμός.

  1. Ο/Η Πάνος λέει:

    Χρησιμοποιώ τα άρθρα σου Αναρμόδιε σε σχόλια μου σε διάφορα ιστολόγια μεταξύ αυτών τα περισσότερα με εθνομηδενιστικό περιεχόμενο.
    πχ freeinquiry.gr

    Να συνεχίσω ;

    Χρόνια πολλά και καλή χρονιά.

    και συγχαρητήρια για το ιστολόγιο σου είναι ενα χρυσωρυχείο.

    • Ο/Η anarmodios λέει:

      Πάνο χρόνια πολλά, καλή χρονιά

      μπορείς να χρησιμοποιείς ότι θέλεις χωρίς να με ρωτάς.

      Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

      Θραξ Αναρμόδιος

  2. Ο/Η Φαίη λέει:

    Πολύ όμορφο και φωτεινό αυτό το άρθρο.
    Με τράβηξε..
    Αυτά τα θεμελιώδη λαϊκά στοιχεία που βρίσκουμε τόσο εύκολα μέσα στην καθημερινότητά μας και που συνθέτουν την εθνική μας συνείδηση είναι τα συμ-βιώματά μας. Πραγματικά, αληθινά, απτά και πορευόμαστε με αυτά μέσα στην ιστορία βρέξει χιονίσει. Να λοιπόν που δεν είμαστε τόσο κατακερματισμένοι από τα κόμματα και τα αποκόμματα. Αρκεί να δούμε το προφανές που βρίσκεται μπροστά μας. Εκεί βρίσκεται η πραγματική δύναμή μας, στα συμ-βιώματά μας, στην απόδειξη ότι συν-υπάρχουμε και μοιραζόμαστε τα ίδια πράγματα.
    Αλλά δυστυχώς, ό,τι ενώνει πρέπει να διαλυθεί. Αυτός ήταν ανέκαθεν ο απαράβατος νόμος των στυγνών ηγεμόνων.

    Χρόνια Πολλά, Χρόνια Καλά. Με υγεία και Φώτιση για όλους μας.

    Το έθνος παράγει πολιτισμό. Παράγει διαφορετικότητα. Και ο εθνικός πολιτισμός είναι πρώτα από όλα ένας λαϊκός πολιτισμός.

  3. Ο/Η politisx λέει:

    Μπήκα τυχαία στο ιστολόγιό σου και διαβάζοντας αυτή σου την ανάρτηση, έτεινα να διατυπώσω ένα σχόλιο όπως το παραπάνω: «Πολύ όμορφο και φωτεινό αυτό το άρθρο».
    Όμως, το φωτεινό κατά τα άλλα κείμενό σου, έχει ένα σκοτεινό σημείο που οφείλεις να φωτίσεις… Αναφέρομαι στην παράγραφο: «Είναι αυτή η εθνική διαφορετικότητα που μάχεται ο διαχρονικός παγκόσμιος εξουσιαστής, ο ιμπεριαλισμός, από την εποχή ακόμα της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Και θέλει να κάνει όλα τα έθνη ένα έθνος. Και που βρήκε στις μέρες μας, στην πανάρχαιη και λυσσαλέα μάχη του αυτή έναντι του έθνους, ανέλπιστο σύμμαχό του την εθνομηδενιστική αριστερά.». Η σοβαρή αυτή καταγγελία χρήζει άμεσης διευκρίνησης και τεκμηρίωσης, όπως επιβάλλει η δημόσια εκφορά του λόγου (ψηφιακού εν προκειμένω) στον πολιτισμένο κόσμο…
    Άλλως δημιουργούνται υπόνοιες ότι το όμορφο κείμενο αποτελεί παραπλανητικό γυαλιστερό περιτύλιγμα για τον εξωραϊσμό ενός τεχνηέντως συγκαλυμμένου εθνικιστικού λόγου εξελιγμένης γκεμπελικής ρητορείας.
    Εν αναμονή της απάντησής σου, ζητώ συγνώμη προκαταβολικά, αν έκανα λάθος και σε αδίκησα.
    Ένας ανένταχτος «αριστερός»

    • Ο/Η anarmodios λέει:

      @politisx

      Φίλε μακάρι να είχα τον χρόνο να απαντάω πάντα. Δεν τον έχω. Βρίσκομαι στη μέση ενός προσωπικού αγώνα ενάντια στην οικονομική εξαθλίωση και δεν δύναμαι πάντα…

      Αν πιστεύεις πως μπήκες σε εθνικιστικό ιστολόγιο, είναι δικό σου συμπέρασμα, δεν μπορώ να κάνω πολλά. Ψάξε αν θέλεις στις αναρτήσεις μου κι αν βρεις εθνικιστικές πλευρές να με ενημερώσεις κι εμένα.

      Εκτός κι αν εννοούμε διαφορετικά πράγματα για τον εθνικισμό. Εγώ τον χρησιμοποιώ ως όρο για να περιγράψω επιθετικότητα, μιλιταρισμό, κλπ κλπ. Αλλά εχω να πω πως κι ο εθνικισμός είναι μια λέξη που απόκτησε διαφορετικό νόημα με το πέρασμα του χρόνου, σχεδόν αρνητικό, κι έτσι κατέστη άχρηστη ως λέξη. Περίπου όπως και οι λέξεις σοσιαλισμός, κλπ κλπ.

      Για το έθνος έχω γράψει πολλά. Και εδώ σε αυτό το ιστολόγιο και σε σχόλια σε άλλα ιστολόγια. Οπότε δεν θα δυσκολευτείς να βρεις τι πιστεύω για το έθνος.

      Αν έχεις χρόνο ξαναδιάβασε το «Η καταγωγή της οικογένειας κλπ κλπ» του Φ. Ενγκελς, όπου ο συγγραφέας εξηγεί πως το κράτος (με την έννοια της χωριστής και αλλοτριωμένης από την κοινωνία εξουσίας με δικά της συμφέροντα αντίθετα από κείνα της κοινωνίας) εμφανίζεται νικώντας το αρχέγονο γένος (=έθνος). Ωστε να κυριαρχήσει ΠΟΛΙΤΙΚΑ, με ΣΥΣΣΩΡΕΥΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΣΕ ΛΙΓΑ ΧΕΡΙΑ (=πολιτική ανισότητα).

      Ωστε έπειτα να τα μέλη της εξουσιαστικής ελίτ αυτού του εξουσιαστικού πολιτικού μορφώματος να ΣΥΣΣΩΡΕΥΣΟΥΝ ΠΛΟΥΤΟ (=οικονομική ανισότητα) δια της πολιτικής τους εξουσίας. Εχω μάλιστα την αίσθηση πως ούτε ο ίδιος ο Φ. Ενγκελς αντιλαμβάνεται τι ακριβώς περιγράφει.

      Εν πάσει περιπτώσει και από την ανθρωπολογία τουλάχιστον (όπως μεταφέρει ο Ενγκελς του Λ. Μόργκαν τα ευρήματα για το γένος) βγαίνει το συμπέρασμα πως για να επικρατήσει μια ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ (=κράτος με την πιο πάνω έννοια) οφείλει να υποδουλώσει, δυναστεύσει, εξουσιάσει το γένος (=έθνος, λαός, κοινωνία με συνείδηση του εαυτού της). Μια και το έθνος είναι πάροχος του αιτήματος της συλλογικής ελευθερίας (που οδηγεί ευθέως στο αίτημα της αυτο-ΝΟΜΙΑΣ, αυτο-ΘΕΣΜΙΣΗΣ, αυτο-ΚΥΒΕΡΝΣΗΣΗΣ, δηλαδή δημοκρατίας, γι’ αυτό και το αρχέγονο γένος κάνει ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ) και επιμένει επίσης το έθνος (=αρχέγονο γένος) και στην ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ιδιοκτησία, δίπλα στην ιδιωτική. Κάτι που επίσης το περιγράφει ο Φ. Ενγκελς, αλλά δεν… κλπ κλπ.

      Εχω εξηγήσει την άποψή μου πολλές φορές για την σχέση έθνους και δημοκρατίας. Αν αυτό σου φαίνεται εθνικιστικό, δεν μπορώ να κάνω τίποτε.

      Για την αριστερά και την σχέση τμημάτων της με τον εθνομηδενισμό, μου φάνηκε σαν να το άκουσες πρώτη φορά από μένα. Και μάλιστα ζητάς τεκμηρίωση και διευκρινίσεις και ειλικρινά μου φαίνεται απίστευτο κάτι τέτοιο την στιγμή που και το διαδίκτυο είναι γεμάτο από «τεκμηρίωση και διευκρινίσεις» για το ζήτημα, αλλά και η πρόσφατη μνήμη όλων μας.

      Δεν θεωρώ την αριστερά κάτι ως ιερή αγελάδα. Εχω εξηγήσει την άποψή μου για τον διαχωρισμό δεξιός-αριστερός, ποιον εξυπηρετεί, κλπ, την ανύπαρκτη σχέση της αριστεράς με την δημοκρατία, την απουσία αριστερού λόγου που να εξηγεί τι είναι δημοκρατία, και την αγάπη των ηγεσιών της αριστεράς για την απολυταρχία και τον ολοκληρωτισμό, και πολλά ακόμα. Θεωρώ μάλιστα τον αυτο-χαρακτηρισμό της αριστεράς ως «δημοκρατική παράταξη» κάτι σαν βεβήλωση και ιεροσυλία. Δηλαδή μεγάλη ανεντιμότητα και ανηθικότητα πολιτική.

      Τα περί γκεμπελισμού ΔΕΝ με αφορούν. Αλλά σε παρακαλώ ΜΗΝ το επαναλάβεις.

      Αν με αυτά τα παραπάνω έφτασες να πιστεύεις πως είμαι δεξιός ή εθνικιστής ή δεν ξέρω γω, γνώμη μου είναι πως έβγαλες λάθος συμπέρασμα. Είμαι ένας δημοκράτης που πιστεύει πως ο λαός πρέπει να συγκροτηθεί σε πολιτικό σώμα ΘΕΣΜΙΚΑ. Και έχω εξηγήσει πως παίρνονται ΚΑΙ για τα οικονομικά ζητήματα οι αποφάσεις σε μια δημοκρατία πολλές φορές. Δεν τις παίρνει καμμιά κεντρική επιτροπή ή πολιτικό γραφείο.

      Θραξ Αναρμόδιος

      • Ο/Η politisx λέει:

        Οι μακαρίτες “εθνομηδενιστές” αριστεροί γονείς μου συμμετείχαν στο αντάρτικο κατά του Γερμανού κατακτητή, όπως και ο αδελφός του πατέρα μου.
        Εκείνον τον αντάμειψε η δημοκρατία, δια των υπερασπιστών της, με μια θηλιά σε κάποιο έλατο στο Μαίναλο, τους δε γονείς και τους παππούδες μου με κάμποσο καιρό στη φυλακή και στη συνέχεια στιγματισμένους για πολλά χρόνια ως “κόκκινους”, εχθρούς της πατρίδας και του έθνους…
        Ένα βασικό μειονέκτημα της ψηφιακής επικοινωνίας είναι ότι δεν παρέχει τη δυνατότητα μετάδοσης της συναισθηματικής φόρτισης των “συνομιλητών”… Συγχώρεσέ με, αλλά αδυνατώ να συνεχίσω το διάλογο στο πλαίσιο που ορίζεις…
        Κρατώ για τον εαυτό μου τα όποια συμπεράσματά μου, και το σχόλιό μου, όπως και η απάντησή σου τίθενται στην κρίση των αναγνωστών μας…
        Σε ευχαριστώ για το χρόνο σου
        ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

        • Ο/Η Πέτρος Δ . λέει:

          αγαπητέ politisx,
          πιστεύω ότι οι γονείς σου ήξεραν ότι συμμετείχαν στην Αντίσταση κατά των κατακτητών Γερμανών κάτω από τη σημαία του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου. Μόνο εθνομηδενιστές δεν ήταν σε αυτό το Εθνικό Μέτωπο. Τουλάχιστον η συντριπτική πλειονότητα. Από εκεί πέρα, προς τι η οργή σου; Πιστεύω εξανίστασαι για γνωστές και χιλιοειπωμένες πλέον διαπιστώσεις για εθνομηδενιστικές ιδέες (ενός μεγάλου τμήματος) της σημερινής… αριστεράς… Για να καταλάβεις την μετάλλαξη αυτής της αριστεράς αρκεί να διαβάσεις το λόγο του Άρη στη Λαμία, υπόδειγμα πατριωτικού-εθνικού λόγου.
          Τέλος, άκου και αυτό : http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jYwPGooe1tI
          Θα μας πάρουν αμπάριζα οι κάπηλοι. Μας πήραν ήδη. Και κάποιοι ευθύνονται για αυτό.
          Τιμώ τους γονείς σου για τον αγώνα τους. Και τις ιδέες τους. Αυτές τους όπλισαν το χέρι κάτω το θρυλικό ΕΑΜ-ΕΛΑΣ. Το τι επεφύλαξε σε αυτούς τους ανθρώπους η πολιτεία – που καπηλεύτηκε τα ιερά και όσια της πατρίδας αυτής – δεν πρέπει να γίνει αιτία να τους τα παραδώσουμε. Εκτός αν διαφωνείς ότι υπάρχουν «ιερά και όσια».

  4. Ο/Η ROMYLIA λέει:

    ΠΑΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΠΑΠΑ ΣΤΟΝ ΛΑΟ ΚΑΙ Ο ΛΑΟΣ ΑΔΙΚΩΣ ΨΑΧΝΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΒΡΕΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΑΠΑΣ ΕΚΕΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΟΛΠΟ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΟΛΙΓΩΝ

  5. Ο/Η ROMYLIA λέει:

    ΠΑΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΠΑΠΑ ΣΤΟΝ ΛΑΟ ΚΑΙ Ο ΛΑΟΣ ΑΔΙΚΩΣ ΨΑΧΝΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΒΡΕΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΑΠΑΣ ΕΚΕΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΟΛΠΟ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΟΛΙΓΩΝ .

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.